لايَنبَغى لِمَن لَم يَكُن عالِما أَن يُعَدَّ سَعيدا؛ كسى كه بهره اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند. امام صادق (ع)
<-Text3->
عنوان پاسخ بازدید توسط
تاریخ : دو شنبه 18 اسفند 1393
نویسنده : پارسین

استئوپروز به معنی استخوان های خلل و فرج دار است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می گردد، تا حدی که یک فشارکوچک مثل خم شدن یا سرفه کردن می تواند به شکستگی منجرشود. دربیشتر موارد، سطوح پایین کلسیم و دیگر مواد معدنی موجود در استخوان ها باعث ضعیف شدن آن ها می گردد.

یکی از عوارض عمومی استئوپروز شکستگی است که بیشتر درستون فقرات، لگن و کمر رخ می دهد. اگرچه بیشتر به عنوان یک بیماری در خانم ها درنظر گرفته شده است، اما می تواند مردان را نیز درگیر کند و صرف نظر از آن هایی که مبتلا به استئوپروز هستند، بسیاری از مردم چگالی استخوانی پایینی دارند که آن ها نیز در معرض خطر استئوپروز هستند.

باید بدانید که هیچ گاه برای پیشگیری یا کنترل استئوپروز خیلی دیر و یا خیلی زود نیست. شما می توانید برای داشتن استخوانهایی محکم و سالم در طول زندگی، اقداماتی به عمل آورید.

نشانه ها

معمولا شما در مراحل اولیه آسیب های استخوانی، درد یا علامت دیگری نخواهید داشت. اما هنگامی که استخوان ها در اثر استئوپروز ضعیف می شوند، ممکن است علائمی شامل موارد زیر بروز کند:
 
- درد پشت؛ به علت شکستگی یا فروریختگی مهره ها که می تواند بسیار شدید باشد.
- کوتاهی قد به مرور زمان
- خمیدگی یا قوز
- شکستگی مهره ها، کمر، لگن یا دیگراستخوان ها

علت


دانشمندان هنوز نمی دانند که حقیقتا علت بروز استئوپروز و یا پوکی استخوان چیست، اما آن چه مشخص است آن است که در این حالت فرآیند نرمال بازساخت استخوان از بین می رود و یا کند می گردد.

استخوان های شما به طور پیوسته در حال تغییر هستند، بافت استخوانی نو ساخته شده و بافت های قدیمی فرو می ریزند (باز جذب)، این فرآیند بازساخت نامیده می شود. زمانی که شما جوان هستید سرعت ساخت استخوان از تجزیه آن بیشتر است لذا تراکم استخوانی افزایش می یابد. حدود سن 30 سالگی شما به بیشترین تراکم استخوانی خود می رسید. بعد از آن، بازساخت استخوانی ادامه خواهد داشت اما سرعت از دست دادن کمی بیشتر از ساخت آن است.

احتمال بروز استئوپروز وابسته به این است که شما در دوره اوج تراکم استخوان، سنین 20 تا 30 سالگی، چه مقدار توده استخوانی به دست آورده و بعد از آن با چه سرعتی از دست بدهید. هر چه ذخیره تراکم استخوانی شما بالاتر باشد، در واقع ذخیره بیشتری داشته و احتمال بروز استئوپروز کمتر خواهد بود.

استحکام استخوان ها به سایز و چگالی آن ها بستگی دارد، بخشی از چگالی استخوانی وابسته به میزان کلسیم، فسفر و مقدار دیگر مواد معدنی در استخوان ها است. زمانی که مقدار مواد معدنی در استخوان ها کمتر از حد طبیعی باشد، آن ها استحکام کمتری دارند و در نهایت ساختار محافظتی داخلی خود را از دست خواهند داد.

موارد دیگری مانند سطح هورمون هانیز بر چگالی استخوانی اثر گذار هستند. متاسفانه در زنان زمانی که میزان استرو‍ژندر یائسگی کاهش می یابد، تجزیه بافت استخوانی بیشتر می شود. در مردان نیز سطوح پایین تستوسترون و هورمون های جنسی می تواند باعث از دست دهی بافت استخوان گردد.

عوامل خطر


برخی ازعواملی که احتمال بروز استئوپروز را افزایش می دهند قابل تغییر اما برخی دیگر غیر قابل تغییر هستند.

عوامل خطری که می توانید آن ها را تغییردهید:


- دریافت پایین کلسیم: کمبود همیشگی کلسیم یک نقش اصلی در پیشرفت استئوپروز دارد. دریافت پایین کلسیم در کاهش چگالی استخوان، در از دست دادن زودرس بافت استخوانی و افزایش خطر شکستگی نقش دارد.

- مصرف تنباکو: نقش اصلی تنباکو در استئوپروز به طور واضح روشن نیست، اما محققین مطمئن هستند که مصرف تنباکو با ضعیف شدن استخوان ها ارتباط دارد.

- اختلالات غذا خوردن: زنان و مردان دچار بی اشتهایی عصبی یا بولیمیا در معرض خطر چگالی استخوانی پایین می باشند.

- زندگی بی تحرک: افرادی که زمان زیادی را بدون تحرک و نشسته می گذرانند نسبت به افرادی که تحرک بیشتری دارند، بیشتر در معرض خطر استئوپروز می باشند. هر نوع فعالیت ورزشی تحمل وزن برای استخوان ها مفید است، به ویژه به نظر می رسد که پیاده روی، دویدن، پریدن، نرمش های بدنی و کار با وزنه برای ساختن استخوان های سالم مفید هستند.

- مصرف الکل: مصرف الکل خطر بروز استئوپروز را افزایش می دهد، زیرا الکل میتواند در توانایی بدن برای جذب کلسیم تداخل کند.

- مصرف فراوان قهوه و چای: کافئین موجود در این مواد غذایی در جذب کلسیم اختلال ایجادمی کند.

- مصرف غذاهای حاوی نمک فراوان.

- مصرف فراوان نوشابه های گازدار

- مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی: مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئیدی مثل پردنیزون، کورتیزون، پردنیزولون و دگزامتازون به استخوان ها آسیب می رسانند. این داروها از درمان های متداول بیماری های مزمنی مثل آسم، آرتریت روماتوئید و لوپوس هستند و ممکن است شما نتوانید مصرف آن ها را برای کاهش خطر استئوپروز قطع کنید. چنان چه مجبور هستید برای دوره طولانی از استروئید ها استفاده کنید، پزشک شما باید چگالی استخوانی تان را چک کرده و داروهای دیگری برای جلوگیری از زیان استخوان توصیه کند.

- مصرف طولانی مدت داروهای مهار کننده آروماتاز برای درمان سرطان پستان، داروهای ضد افسردگی که مهارکننده های انتخابی سروتونین (SSRIs) نامیده می شوند، داروی درمان سرطان مانند متوترکسات، برخی داروهای ضد حمله عصبی، داروهای بلوکه کننده اسید که مهارکننده های پمپ پروتون نامیده می شوند و داروهای ضد اسید معده حاوی آلومینیوم همگی با افزایش خطر استئوپروز در ارتباط هستند.

فاکتورهای خطری که نمی توانید تغییردهید:

جنسیت زن: شکستگی های ناشی از استئوپروز در زنان 2 برابر مردان می باشد.

افزایش سن: با افزایش سن خطر ابتلا به استئوپروز افزایش مییابد.

نژاد: نژاد آسیایی یا سفیدپوستان در معرض خطر بالای استئوپروز می باشند.

سابقه خانوادگی: چنان چه والدین یا خواهر و برادری مبتلا به استئوپروزدارید باید بدانید که شما در معرض خطر می باشید، به ویژه اگر سابقه خانوادگی شکستگی نیز داشته باشید.

سایز اسکلت: زنان و مردان لاغر(با نمایه توده بدنی 19 و کمتر) یا اسکلت بدنی کوچک در معرض خطر هستند، زیرا احتمالا تراکم استخوانی کمتری برای بهره بری از آن در سنین بالاتردارند.

هورمون تیروئید: هورمون تیروئید خیلی بالا نیز می تواند باعث از دست دهی بافت استخوان گردد. این حالت می تواند هم با فعالیت بیش از حد تیروئید(هیپرتیروئیدیسم) و هم با دریافت بالای هورمون تیروئید در درمان کم کاری تیروئید(هیپوتیروئیدیسم) رخ دهد.

یائسگی و یا عدم پریودهای ماهیانه در خانم ها: در این موارد با کاهش سطح استروژن بروز استئوپروز تشدید می گردد.

وضعیت های پزشکی و فرآیند هایی که سلامت استخوان را تحت تاثیر قرار می دهند: جراحی های معده (گاستروکتومی) و جراحی های کاهش وزن می تواند بر توانایی بدن در جذب کلسیم اثرگذار باشد. بنابراین شرایطی مانند بیماری های کرون، سلیاک، هیپرپاراتیروئیدیسم وبیماری کوشینگ(یک اختلال نادر که در آن غده فوق کلیه هورمون های کورتیکواستروئیدی بیش از حد نرمال تولید می کند) نیز می توانند چنین شرایطی ایجاد کنند

عوارض


شکستگی ها بیشترین عارضه ی جدی و مکرر استئوپروز هستند که اغلب در ناحیه لگن و ستون فقرات که وزن بدن را تحمل می کنند رخ می دهند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: پوکی استخوان ,
تاریخ : دو شنبه 13 بهمن 1393
نویسنده : پارسین

آب برنج برخلاف تصور ما نه تنها خوش طعم است بلکه حتی خواص آن رفع کننده برخی مشکلات از جمله مشکلات گوارشی است. در ادامه این مطلب چند خاصیت مهم آن ذکر شده است.

گاهی بهترین درمان برخی از ناخوشی‌ها، ساده‌ترین چیزهایی است که اتفاقا به جای استفاده، متأسفانه دور ریخته می‌شوند. یکی از همین مواد درمانی که خیلی از ما قدرش را نمی‌دانیم آبی است که برنج در آن جوشیده است و آن را آبکش کرده، دور می‌ریزیم. باید بدانید که این آب برخلاف تصور ما خوش طعم بوده و حتی برای رفع مشکلات گوارشی مفید است.

آب برنج سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی


آبی که برنج در آن جوشیده و پخته است را دور نریزید. همین آب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فوق‌العاده‌ای است و استفاده از آن یکی از روش‌های درمانی ساده و کم هزینه برای مقابله با برخی از مشکلات روزمره است. فقط کافی‌ست این آب را در ظرف شیشه‌ای ریخته و مقداری دارچین به آن اضافه کنید. در این صورت یک نوشیدنی خوش طعم خواهید داشت. تنها ایرادی که به آب برنج وارد می‌شود عاری بودن آن از کلسیم است. بدون شک می‌توانید کلسیم را در سبزیجات و میوه‌های خشک و لبنیات پیدا کنید.

آب برنج یک سد طبیعی در برابر پیری زودهنگام


باید بگوییم که آب برنج حاوی میزان زیادی «اینوزیتول» است. اینوزیتول از خانواده ویتامین B است و خواص متعددی دارد. این عنصر مغذی به رشد سلول‌ها کمک می‌کند. در نتیجه پیری را از وجودتان دور می‌سازد. علاوه بر این اینوزیتول باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که با مصرف آب برنج پوست صورتتان باطراوت‌تر و محکم‌تر شده و خاصیت ارتجاعی آن بیشتر می‌شود.

آب برنج منبع خوب انرژی


آب برنج بسیار انرژی‌زا است. این نوشیدنی برای بازیافتن انرژی در مواقعی که مریض شده‌اید و یا اشتهای خود را از دست داده‌اید بسیار موثر است. برای این منظور لازم است که روزانه دو لیوان از این نوشیدنی را بنوشید تا مواد مغذی زیادی دریافت کنید و کم کم جان بگیرید. مصرف این نوشیدنی بخصوص برای سالمندان و کودکان توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که پزشکان آب برنج را برای خانم‌های شیرده نیز توصیه می‌کنند چون باعث تحریک ترشح شیر مادر می‌شود.

آب برنج دوست دستگاه گوارش


آب برنج به هضم غذا کمک می‌کند. به این ترتیب که به عملکرد خوب روده‌ها کمک کرده، از فلور آن محافظت و از نفخ جلوگیری می‌کند. این نوشیدنی همچنین برای مقابله با اسهال و تامین دوباره آب بدن موثر است. نتایج پژوهشی که در سال ۱۹۹۵ در مجله علمی The Lancet به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که برنج و بویژه آب برنج برای درمان اسهال موثر است. برای این کار لازم است که ۳۰ گرم برنج را به مدت حدود ۳۰ دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن را آبکش کرده و میل کنید. در صورت برطرف نشدن مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

آب برنج دوست پوست شما


آب برنج حاوی «اسید پاراآمینوبنزوئیک» است و این عنصر مفید در تمام محصولات آرایشی بهداشتی محافظتی نور خورشید وجود دارد. این اسید آنتی‌اکسیدانی قوی است که خواص ضدالتهابی دارد و پوست را از التهاب دور می‌سازد. توصیه می‌کنیم علاوه بر نوشیدن آب برنج از آن به عنوان ماسک روی پوستتان نیز استفاده کنید.

خواص دیگر آب برنج


* تنظیم کننده دمای بدن
* تاثیر آن در مقابله با سرطان
* درمان و پیشگیری از یبوست
* پیشگیری از ورم معده
* برای داشتن موهای سالم و درخشان
* تقویت کننده بدن
* برای تنگ کردن منافذ باز پوست

طرز تهیه آب برنج مفید


به احتمال زیاد شما برنج را از قبل با نمک زیاد خیس می‌کنید. در نتیجه امکان دارد آب ناشی از جوشیدن این برنج شور باشد. در این صورت بهتر است دست به کار شده و خودتان آب برنج مخصوص تهیه کنید. ۳۰ گرم برنج را در به مدت نیم ساعت در یک لیتر آب بجوشانید. در ظرف را بگذارید تا آب آن بخار نشود. برنج را آبکش کنید و آب آن را نگه دارید. می‌توانید کمی عسل و دارچین به این آب اضافه کرده و میل کنید.

در نهایت اینکه آب برنج برای تمام اعضای خانواده مفید است. شما می‌توانید این نوشیدنی را بعد از ظهر میل کنید. یادتان باشد که آب برنج تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند کلسیم را دارا نمی‌باشد. به این منظور می‌توانید از نوشیدنی بادام یا جودوسر استفاده کنید که مواد مغذی بیشتری دارند. در نتیجه نمی‌توان آب برنج را یک نوشیدنی معجزه آسا دانست.

این نوشیدنی به عنوان مکمل برنامه غذایی سالم مفید خواهد بود نه به عنوان اساس یک رژیم غذایی. نمی‌توانید برای رفع تمام نیازهای بدن خود یا کودکان از این نوشیدنی استفاده کنید به خاطر اینکه تمام عناصر مغذی مورد نیاز بدن را ندارد. از این آب برای کسب انرژی بعد از بیماری، هضم راحت غذا و بهبود وضعیت پوست استفاده کنید و در کنار آن حتما میوه‌های خشک، سبزیجات، آب میوه‌های تازه، فیبرهای غذایی و پروتئین‌ها را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید. این نوشیدنی به خصوص برای خانم‌ها و افزایش طراوت و زیبایی پوست بسیار مفید است. 

منبع: تبیان


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اب برنج-خواص ,
تاریخ : دو شنبه 17 آذر 1393
نویسنده : پارسین

متأسفانه گاهی برخی از افراد مانند کارمندان که چای بیشتری در طول روز مصرف می‌کنند، اصلاً حواسشان به اضافه دریافت کالری از طریق خوردن قند و شکر بیش از اندازه نیست و نمی‌دانند چرا وزنشان افزایش پیدا می‌کند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مصرف چای همراه آب‌لیموی تازه نه ‌تنها اشکالی ندارد بلکه عادت غذایی بسیار خوبی هم محسوب می‌شود.

به طور کلی ترکیب پلی فنول‌های موجود در چای که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی هم دارند با آب‌لیموی تازه می‌تواند ارزش تغذیه‌ای این نوشیدنی پرمصرف را بالاتر ببرد.
 
البته باید حواستان باشد که آب‌لیمو باید زمانی که چای خنک شده است به آن اضافه شود تا ویتامین C موجود در آب‌لیمو در اثر گرمای بالای چای تخریب نشود و از بین نرود.

بد نیست بدانید عادت به نوشیدن چای و آب‌لیمو که یکی از بهترین عادت‌های غذایی است از گذشته‌های دور در میان ایرانیان رواج داشته و معمولاً ایرانی‌ها در فصل‌های سرد سال که لیموترش تازه به وفور در دسترس بود، علاقه بیشتری به نوشیدن چای و آب‌لیمو نشان می‌دادند.
 
البته باید یادآور شوم گاهی طعم گس چای با افزودن کمی آب‌لیمو شکسته می‌شود و به همین دلیل هم حس خوشایندی برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. در چنین مواردی، ممکن است افراد علاقه‌مند به چای و آب‌لیمو نیاز بیشتری برای خوردن خوراکی‌های شیرینی مانند قند، شکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها با این نوشیدنی در خود حس کنند. با این حساب اگر قرار باشد ارزش تغذیه‌ای چای را با آب‌لیمو افزایش دهید و از آن طرف طعم جدید آن را با مصرف تعداد بیشتری قند یا مقدار بیشتری شکر بپسندید ما به هیچ‌وجه نوشیدن چای و آب‌لیمو به این صورت را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

 در نهایت بد نیست بدانید مصرف قند فراوان، حتی با نوشیدنی‌های مفید و پرخاصیت می‌تواند هم بهداشت دهان و دندان را به خطر بیندازد و هم ابتلا به چاقی را در طول زمان به همراه داشته باشد.
 
متأسفانه گاهی برخی از افراد مانند کارمندان که چای بیشتری در طول روز مصرف می‌کنند، اصلاً حواسشان به اضافه دریافت کالری از طریق خوردن قند و شکر بیش از اندازه نیست و نمی‌دانند چرا وزنشان افزایش پیدا می‌کند.
 
در هر صورت ما آب‌لیمو را برای افزایش ارزش تغذیه‌ای به چای اضافه می‌کنیم و اگر قرار باشد به قیمت مصرف قند بیشتر، این کار را بکنیم، بهتر است که قید نوشیدن این نوع چای را بزنیم.

منبع:عصرایران


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: چای ,
تاریخ : دو شنبه 17 آذر 1393
نویسنده : پارسین

نسبت میان این چربی ها یکی از عوامل تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

افزایش چربی های خون به ویژه کلسترول بد یا LDL یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است و باعث افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی می شود.

گروهی از محققان آمریکایی با بررسی موش های آزمایشگاهی، تاثیر مکمل ویتامین C را در کاهش چربی خون ارزیابی کردند. نتایج نشان داد میزان چربی خون موش هایی که از مکمل های ویتامین C استفاده کرده اند، کمتر از دیگران است.
 
بر اساس این بررسی، استفاده از مکمل های ویتامین C، علاوه بر کاهش میزان تری گلیسرید و کسترول بد خون، باعث افزایش چربی مفید خون یا  HDL نیز می شود.
 
افزایش LDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد، اما HDL، نوعی چربی خون است که از رسوب چربی دردیواره رگ های خونی و در نتیجه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند. نسبت میان این چربی ها یکی از عوامل تعیین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

منبع:عصرایران


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: کلسترول ,
تاریخ : دو شنبه 17 آذر 1393
نویسنده : پارسین

یک کارشناس تغذیه معتقد است: مصرف چای کیسه‌ای می‌تواند سرطان‌زا باشد.

 

مریم شیرمستی در گفت و گو با ایسنا، چای را یک گیاه عطری خواند که اگر در همان مرحله سبز بودن برداشت و استفاده شود، به چای سبز معروف است و اگر دیرتر برداشت شود و فرآیندهای حرارت دیدن را طی کند، چای سیاه نامیده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه هریک از این چای‌ها خواص منحصر به فرد خود را دارند، یادآوری کرد: چای سیاه ترکیبات آرام‌بخش اعصاب دارد.

 

به گفته این کارشناس تغذیه، چای سیاه حاوی مقادیری فلوئور است که برای استحکام استخوان‌ها مفید می‌باشد.

 

شیرمستی کاهش وزن و کلسترول را از خواص چای سبز دانست وتاکید کرد: این چای خواص ضد سرطانی دارد و مصرف آن برای افراد چاق دارای اضافه وزن توصیه می‌شود.

 

وی چای ترش یا قرمز را یکی دیگر از انواع چای دانست و ادامه داد: این چای برای کاهش فشار خون و چربی مفید است و به دلیل رنگ‌دانه‌های قرمز خواص ضد سرطانی دارد.

 

این کارشناس تغذیه، نحوه دم کردن را یکی از مهمترین نکاتی دانست که باید در خصوص انواع چای رعایت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه چای هرگز نباید جوشانده شود، توصیه کرد: افراد از مصرف انواع چای به صورت غلیظ خودداری کنند.

 

شیرمستی زمان مصرف چای را نیز مهم خواند و به افراد توصیه کرد چای سبز و سیاه را یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا مصرف نکنند، خصوصا افرادی که کم خونی دارند.

 

به گفته این کارشناس تغذیه، نباید در مصرف انواع چای زیاده‌روی کرد و میزان مناسب برای مصرف چای یک تا سه فنجان و حداکثر یک تا سه لیوان (معادل 120 تا 460 سی سی) در روز است.

 

وی در خصوص چای‌های کیسه‌ای نیز ادامه داد: چون این چای‌ها مدت کمی زمان دارند که رنگ و بوی مطبوع پس بدهند، معمولا به آنها مواد معطر، ترکیبات رنگی و اسانس اضافه می‌شود.

 

شیرمستی تصریح کرد: خصوصا چای‌های طعم دار و میوه‌ای ممکن است حاوی ترکیبات افزودنی باشند که سرطان‌زا است.

 

وی به افرادی که چای کیسه‌ای می خورند توصیه کرد از اصل بودن چای اطمینان حاصل کنند.

منبع:عصرایران


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: چای ,
تاریخ : دو شنبه 17 آذر 1393
نویسنده : پارسین

بعضی وقت‌ها به اشتباه تصور می‌شود کسانی که دچار افسردگی هستند، فقط از احساس غم و ناراحتی رنج می‌برند در حالی که این بیماری نشانه‌ها و عوارض دیگری هم دارد؛ نشانه‌هایی از بی‌انگیزگی و از دست دادن علاقه تا تغییر وزن و بروز اختلالات خواب.

نباید فراموش کنیم که افسردگی یک بیماری جدی و شایع ولی قابل درمان است و می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد یا در صورت ابتلا، شرایط را بهبود بخشید.

توجه به تغذیه صحیح و مصرف مواد غذایی مفید و مغذی هم یکی از روش‌هایی است که متخصصان برای پیشگیری از افسردگی توصیه می‌کنند و می‌گویند کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز می‌توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، علائم و عوارض آن را بهبود بخشند.

دکتر منصور رضایی، متخصص تغذیه و رژیم‌ درمانی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این بیماری چنین توضیح می‌دهد: یکی از ساده‌ترین تعاریفی که برای افسردگی مطرح می‌شود، این است که فرد از انجام کارهایی که قبلا لذت می‌برده، دیگر لذت نبرد و احساس خوبی نداشته باشد. عوامل مختلفی نیز در بروز افسردگی نقش ایفا می‌کند و هنگامی که در مورد این بیماری صحبت می‌شود باید به سه عامل ژنتیک، عوامل محیطی و رفتاری توجه داشت.

وی می‌افزاید: نور آفتاب، آلودگی‌ها، عوامل شغلی، اضطراب و تنش‌، شرایط خانواده و اجتماع از جمله عوامل محیطی است که می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. بخش دیگری هم به رفتار فرد مربوط می‌شود؛ به این معنی که بخشی از رفتارها از جمله زندگی تکراری، غذای تکراری و... فرد را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد.

در مورد مسائل ژنتیکی که کاری از دست فرد ساخته نیست، اما مسائل محیطی و رفتاری را می‌توان کنترل کرد که در این میان، تغذیه هم یکی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رضایی با بیان این‌که وضع تغذیه فرد، هم در ابتلا به افسردگی دخالت دارد و هم پس از ابتلا به این بیماری می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد، توضیح می‌دهد: وقتی فردی افسرده می‌شود، رفتارهایی از خودش نشان خواهد داد که می‌تواند به سوءتغذیه منجر شود.

بنابراین شخصی که غذا نمی‌خورد یا نسبت به وضع تغذیه‌اش بی‌توجه است و اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد، به سوءتغذیه نیز مبتلا خواهد شد. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که بعضی عوامل تغذیه‌ای، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی می‌‌کند و از طرف دیگر، اگر فرد افسرده شود ممکن است رفتارهایی داشته باشد که سوءتغذیه را در او تشدید کند.

نقش آفتاب در پیشگیری از افسردگی


دکتر رضایی می‌گوید: افسردگی ارتباط تنگاتنگی با انتقال‌دهنده‌های عصبی، بویژه سروتونین دارد. سروتونین یکی از مواد انتقال‌دهنده‌های عصبی است که بسیاری از رفتارهای ما از جمله خلق‌وخو، اشتها، خواب، نشاط و... را در بدن ایجاد می‌کند. علاوه بر سروتونین، دوپامین نیز یکی دیگر از انتقال‌دهنده‌هایی است که در بحث خلق‌وخو دخالت دارد. در کنار این موارد، با توجه به این‌که ریشه بسیاری از افسردگی‌ها اضطراب است، برخی رفتارهای اضطرابی از جمله رفتارها یا غذاهایی که به اضطراب منجر می‌شود نیز در این زمینه نقش خواهد داشت.

بنابراین نمی‌توان نقش تغذیه صحیح را در پیشگیری از بروز یا بهبود افسردگی نادیده گرفت. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره یادآور می‌شود: مواد غذایی متعددی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی دخالت دارد و می‌تواند در پیشگیری از افسردگی موثر باشد. یکی از مهم‌ترین این مواد ویتامین D است که متاسفانه در تهران به دلیل آلودگی هوا کمبود این ویتامین در بیش از 80 درصد افراد گزارش شده است.

وی می‌افزاید: بیشترین میزان ویتامین D بدن از طریق آفتاب تامین می‌شود و مواد غذایی نقش چندانی در تامین این ویتامین ندارد. به همین دلیل هم طبیعی است که در صورت کمبود این ویتامین فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد.
منبع :عصرایران


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: رژیم -افسردگی ,
تاریخ : دو شنبه 17 آذر 1393
نویسنده : پارسین

یک فیزیوتراپ اظهار کرد: در برخی موارد نشستن‌های نا‌مناسب در طولانی‌ مدت علائمی را ایجاد می‌کند که این علائم با بیماری‌های قلبی - عروقی اشتباه گرفته می‌شود.

 

دکتر مرتضی عزیزیان نشستن‌های طولانی مدت همراه با پر نکردن قوس کمر و نیز خم‌ شدن ستون فقرات از ناحیه مهره‌های سینه‌ای را موجب کاهش حجم فضای داخلی قفسه‌ سینه و فشردگی احشایی مانند ریه عنوان کرد.

 

وی افزود: همچنین این طرز نشستن در طولانی‌ مدت موجب تغییر حالت و جابجایی ارگان‌های داخلی بدن و نیز تغییر و جابجایی عروق خون آورنده و خون برنده و نیز شریان‌های دیگر بصورت جزیی یا حتی چشمگیر خواهد شد.

 

این فیزیوتراپ خاطرنشان کرد: این جابجایی و تغییر حالت برخی ارگان‌ها از نظر سیستمیک علائمی را در بدن فرد ایجاد می‌کند که تغییرات آریتمی (ضربان قلب) و نامنظم شدن آنها از جمله این علائم هستند.

 

عزیزیان ایجاد درد در ناحیه کتف چپ را از جمله این علائم عنوان کرد و افزود: این درد می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی شده، علائمی شبیه بیماری‌های قلبی ایجاد کرده و الگویی از درد شبیه بیماری‌های قلبی ایجاد کند که در بسیاری موارد با درد واقعی قلب اشتباه گرفته می‌شود.

 

عزیزیان خاطرنشان کرد: قوز کردن می‌تواند موجب ایجاد فشار بر روی دیسک‌های مابین مهره‌های سینه‌ای شود و با فشار بر روی این دیسک‌ها و سطوح مفصلی مجاور آنها موجب ارجاع درد به قدام قفسه سینه شود.

 

این فیزیوتراپ توصیه کرد: افراد چنانچه در ناحیه قفسه سینه خود احساس درد کرده و علائم بیماری‌های قلبی را دارند باید در سریع‌ترین زمان با مراجعه به پزشک از عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی اطمینان پیدا کنند.

 

وی تصریح کرد: چنانچه بیماری قلبی تشخیص داده نشد و درد نیز همچنان ادامه داشت، باید توجه به دردهای کمر و قفسه‌ سینه ناشی از عدم نشستن مناسب مورد توجه قرار گیرد.

 

عزیزیان درمان‌های موثر در این زمینه را اصلاح ارگونومی بدن و انجام یک سری حرکات درمانی به نام "مانیپولاسیون" عنوان کرد و گفت: انجام حرکات مانیپولاسیون که جدای از حرکات ورزشی معمولی است، باید تحت نظر پزشک متخصص و دوره دیده انجام شود تا آسیبی به فرد وارد نشود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: کمر-قلب-درد ,

آخرین مطالب

/
این سایت برگرفته ازسایتهای متنوع هست که مطالب به دلخواه انتخاب شده است